Monday 17 February 2014

Aku merancang, Allah meranjang. Tapi perancangan Allah tiada tandingan

In the name of Allah.
Permulaan sem 2. permulaan yang boleh kata baik. Alhamdulillah,
cuba nak biasakan diri dengan jadual baru.

hari ni nak cerita, bukan cerita maybe lebih kepada luahan.
takde viewer kan. hihi

***************************************************

NIKMAT ALLAH.

subhanallah, bila sebut je rasa sayu je hati.

ceghitanyaa,
baru baru ni dapat result sem1. huih
result yang boleh kata tak berapa menyedapkan hati lah.


Sedih?
semestinya. siapa je yang hadapi benda ni mesti sedih. 
Tapi, 
kalau semua ni tak jadi, sampai bila bila kita takkan sedar.
bila-bila masa Allah boleh tarik nikmat yang ada dalam diri kita.

dolu dolunya, boleh dikatakan apa yang ditarget, alhamdulillah tercapai.
tapi kali ni, sangatlah menyayat hati.
*kesat air mata*hihi

tapi aku sedar,
kalau aku terus dapat nikmat tu, sampai sekarang aku takkan rasa macam mana orang lain rasa.
aku takkan faham macam mana yang betul betul erti SYUKUR.

ini semua peringatan untuk aku. and mungkin untuk yang lain juga.

PERINGATAN.

yang aku makin lama makin jauh dari Dia.
Allah nak aku kembali sujud yg betul betul terkesan.

Allah nak ingatkan aku dekati n hayati akhirat.
kalau aku terlampau sedih dengan result aku bermakna aku terlampau mengejar dunia,
sedangkan Allah uji aku sedemikian untuk aku ingat akhirat.

Allah juga nak ingatkan aku supaya bersyukur.
mmg betul, kalau tak bersyukur,
bila bila Allah akan tarik nikmat.
mungkin sebab utama aku tak reti nak bersyukur.
padahal nikmat Allah tu melimpah ruah dah kan.


******************************************

Ada masa, semua ni buat aku termenung sendiri,
apa nasib aku nanti.

Tapi, alhamdulillah,
aku sedar rezeki Allah tu ada kat mana mana.

dengan ada masalah masalah sampingan kecil yang datang.
*semua salah aku, terlampau fikir benda yang tak patut*

buat aku rasa tak kuat.

tapi, 

Allah yang bagi kekuatan kat aku.
naikkan balik semangat yg dah jatuh tu.
Alhamdulillah.

ye, mmg aku tak kuat, tapi Allah yang buat aku kuat.

****************************

satu malam, aku menangis macam apa tah sebab terlampau fikirkan hal duniawi ni.

tapi,bila aku fikir,
Allah ada yang lagi baik untuk aku.
Allah ada jalan yang lagi manis untuk hidup aku.

esoknya, subhanallah. tersangatlah tenang.
Rasa besarnya Rahmat Allah untuk aku.

betul, manis sangat hidup bertuhan.
rasa syok sgt kat hati ni.
tak peduli dah masalah yang datang tu.

*******************************************

lagi satu, 
ada sorg kawan aku yang tersangatlah baik pesan,

"ni semua ujian Allah.
jadikan semua tu peringatan untuk kita bangun semula,
bukan sebagai penjatuh semangat."

yup, aku setuju & aku syukur sebab aku ada kawan yg sentiasa mengingatkan.
selalu ada time susah senang aku. 
alhamdulillah.

hm, and baru kenal juga mana satu kawan yang betul betul kawan.
takpe, hadirnya seseorang tu kan ada hikmahnya.
semua ni bagi pengalaman & pengajaran yg besar untuk aku.

last, mungkin. ni lah masa yang sesuai untuk aku baiki iman aku & kekalkannya.
sebab ujian itu rahmat. :)

semangat baru, inshaa Allah.
usaha sehabis baik nak baiki diri.

Ameen.

*********THE END*********




No comments:

Post a Comment